Suat Soysal Blog


Pandemi ilk patladığında (Şubat-Mart 2020) tüm dünyada şu görüş yayıldı: Artık herkes ve her şey değişecek, hiçbir şey eskisi gibi olmayacak! 


İlk şokun etkisiyle, gerçekten böyle oluyormuş gibi geldi herkese. Balkonlardan mahalleye konser verenler, anne babasına daha çok telefon edenler,

tüm dünya tv’lerini saran yumuşak müzik eşliğinde “Çevreyi, doğayı koruyalım” klipleri, birdenbire nazikleşen siyasetçiler, uluslararası politikada

yumuşama, bölgesel silahlı çatışmaların yavaşlaması ve daha birçok şey.


“Tamam” dendi, “dünyanın ve insanların değişmesi bu pandemi ile olacak. Yeni bir çağ başlıyor.” 


Ama tabii ki böyle olmadı. Teknoloji öne çıktı ve biçimler değişti. Alışverişin biçimi, ödemenin biçimi, toplantının biçimi, etkinliğin, kutlamanın,

müzakerenin ve birçok şeyin biçimi. 


Bu değişen biçimlerin önemli bir bölümü pandemi sonrası kalıcı olacak, bir bölümü de eskiye dönecek. 


Neyi atladık? 


İnsanların davranışlarını (behaviour), büyük oranda insanların tutumları (attitude) belirler. Tutumların kökeni yıllara dayanır ve değişim çok uzun

sürelerde gerçekleşir. Pandemi, insan denen varlığın tutumlarında tabii ki değişimlere yol açtı, ama doğal olarak kısıtlı bir değişime. Bu nedenle,

temelde davranışlarımız da çok az değişti.

Birkaç örneğe bakalım: 


Sokağa çıkma yasağı öncesi hafta sonu, herkes yarı maske ile sahillerde, ormanlarda dip dibe idi. Hani değişmiştik? 


Metroda hala yaşlılara yer vermeyen genç arkadaşlarımız var. Hani bir sevgi ve saygı yumağı olmuştuk? 


Siyasetçiler yine birbirlerine hiddetle saldırıyor. Hani hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktı? 


Sağlık görevlilerinin kahramanlarımız olduğunu, pandemi sonrası kaç kişi hatırlayacak? 


Mesele şu: Pandemi çok şeyin biçimini değiştirdi. Öz büyük ölçüde aynı duruyor. 


Bir örnek de mağazacılık ve müşteri hizmetinden: 


İstinyePark Marks&Spencer mağazası, Aralık 2019’da verdiği iyi hizmeti, Aralık 2020’de de (maske, mesafeye rağmen) veriyor. Yani pandemi öncesi

neyse, sonrası da aynı. Öz aynı duruyor. Bunu yapan çok sayıda markamız var. İsmini vermeyeceğim bazı markalar ise pandemi öncesi kötü

hizmetlerine aynen devam ediyorlar. Ne değişti? 


Aralık 2020 mağaza deneyimimi Fiba Retail – Perakende Grup Başkanı Oya Sener’e anlattığımda, her zamanki mütevazılığı ile, “İyi olmak için

çabalıyoruz” dedi. Başardıkları şey aslında en zor şey. Çalışanların tutumlarına (attitude) odaklanmış durumdalar ve bunu yıllardır yapıyorlar.

İş dünyası olarak buradan çıkarmamız gereken ders şu:

“Dünya değişti” klişesine sarılıp, eski zaaflarımızı unutma eğilimi var. İyi hizmette, altyapıda, sistemde ne eksiğimiz vardı diye düşünmeden,

yeni dönem inovasyonlarına (!) dalıverdik. İşin özünü unutmayalım.


11.12.2020


SOYSAL

Adres: Noramin İş Merkezi, Maslak Mahallesi, Büyükdere Cad. No:237 Kat:1 No:114 Sarıyer 34398 İstanbul 

Telefon: 0(212) 212 99 70 

Fax: 0(212) 212 38 36 

E-posta: info@soysal.com.tr  

Bizi Takip Edin
Soysal Meçhul Müşteri